Idag ska vi lägga fokus på den växel som många uttrycker är svårast. “ Det är ju så många moment och så mycket koordination här”.
Frånskjut stakning
Nu när vi kopplar in benen i åkningen gäller det att hitta tyngdöverföringen från vänster till höger hela tiden. Tänk er att skidans spann ska tryckas ner för att få fäste i snön. Eftersom rullskidor har backspärr, så är det extra viktigt att inte fuska med frånskjutet. Det är lika bra att tänka snölikt redan nu.
Själva frånskjutet ska ske tidigt då vi har all tyngd på foten. Släpp fram skidan någon cm längre fram än den andra och tryck från explosivt så skidans bakdel lyfts från marken (titta på filmen här över).
Därefter vill vi komma fram och upp med stavarna, precis som i stakningen. Pendlingen kan jämföras med ett explosivt jämfotahopp när vi tar fat med armarna.
Tekniktips - Stressa inte, ta det lugnt.
Tänk att det är 2 moment. Först ett tryck med ben och sen stakning med överkropp.
1. När armarna är framme, ska benet vara bak
2. Ha inte så bråttom, utnyttja glidfasen.
3. Åk utan stavar. Då hittar du tyngdöverföringen, balansen och koordinationen i åkningen.
Testa att upprepa denna ramsa högt samtidigt som du åker: “Tryck ooooch stak, tryck oooooch stak, tryck oooch stak…” Om du stressar så blir ramsan bara; “tryck,stak,tryck,staktryck, stak….”
När använder vi denna växel då?
När det är för slitsamt för enbart stakning, men när det går för fort för att diagonala bara med benen. För egen del är det en oerhört viktig växel exempelvis på ett Vasalopp. Jag är inte tillräckligt snabb för att staka igenom 90km. Jag tror jag orka staka ett vasalopp, men tidsmässigt tjänar jag fortfarande på att använda benen.
Mer tips och råd hittar du på http://vasacoachen.nu/